O designu, tvůrčích mukách a mib:logu s jeho autorem

Odpovědi Tomáše Pakosty jsou stejné jako jeho grafická tvorba: jednoduché a bez kudrlinek.   

Odkud jste a jak jste se dostal ke grafickému designu? Jak dlouho se oboru věnujete?

Z Litomyšle. Náhodou. Dlouho a nic jiného jsem v životě jako výdělečnou činnost ještě nedělal. Možná bych měl.

Jaký byl Mibcon klient? Mluvili jsme vám do toho hodně/víc než jiní zákazníci?

Mibcon jako klient byl určitě přínosem. Důležité bylo, že zadání mělo hlavu a patu. Navíc klíčový nápad měnit podle produktů druhou polovinu slova jste vymysleli vy. De facto to fungovalo už
v minulosti.

Jak vypadá váš tvůrčí proces? Máte nějakou filosofii, které se při své práci držíte?

To je těžké, ale předem definovanou filosofii nemám. Snad dělat věci jinak, jednoduše. Neokrášlovat jen něco, aby to nějak vypadalo.   

Jaké fáze vaše práce má? Je asi dost rozdíl mezi počáteční kreativou a následně laděním zbytku včetně aplikací a jednání s klientem.

To celé je spíš hra. Hra s objekty, písmenky, barvami. Následuje fáze dilema - rozhodování co vybrat. To celé utrpení a radost současně.

Máte nějaké místo nebo čas, kdy vás napadají nejlepší nápady? Nejvíc emailů jsem od vás dostala mezi jednou a třetí hodinou ráno…

Protože později než ve tři už by mi to bylo hloupé. Ne, žádné místo ani čas pro lepší nápady, nic takového nemám.

Jak dlouho proces tvorby mib:loga trval?

Proces, jak dobře víte, trval dlouho, a vlastně ještě neskončil.

Jak jste na koncept dvojtečky přišel? Co vám bylo inspirací?

Dvojtečku jsem chtěl v nějakém logu použít už dlouho, pět let? Nebyla ochota ze strany klienta anebo peníze. Takže mám z toho radost. Město Litomyšl, kdyby šlo všechno dobře, mohlo mít v logu dvojtečku dávno.

Jak byste mib:logo popsal? Čím je specifické?

Logo Mibcon není první na světě, ve kterém se dvojtečka uplatnila. Ale v našem případě významově, už třeba proto, že v logu mibcon je uprostřed a ne na konci slova, hraje dvojtečka trochu jinou roli. Je však důležité zmínit, a z toho mám největší radost, proto především je to logo dobré, že dvojtečka v našem případě je svojí formou přímo součástí loga, je geometricky propojena s textem. V konstrukci loga odhalíte, že čtverečky hrají svoji roli - tečka nad i je čtvereček, stejně jako čtverečky ve dvojtečce a stejně tak mezery mezi jednotlivými písmenky mají velikost čtverečku. A tyto čtverečky se dále uplatňují i v doplňkových motivech. Moje první realizované logo s dvojtečkou je mib:con. Škoda že už poslední, další dvojtečku teď už navrhnout vlastně nemůžu :-)

S jakým programem jste pracoval? Použil jste někdy v průběhu procesu třeba tužku a papír?

Není podstatné s jakým programem, ale co člověk dělá. Tužku a papír jsem v tomto případě nepoužil. Mluvíme-li o softwaru – autory aplikací Microsoft Office považuji za zločince. Nechápu, jak je možné, že to jsou nejpoužívanější kancelářské programy…

Jaký je rozdíl mezi značkou a logem?

Žádný. Asi jste měla na mysli spíš rozdíl mezi značkou/logem a značkou doplněnou písmem/logotypem. Tedy logo je samotný symbol, který může být doplněn názvem, potom se jedná o logotyp. Mibcon je ale písmové logo, je současně logotypem. Snažím se používat české termíny, i když to není někdy jednodušší.

Co je to vůbec jednotný vizuální styl?

Nevím přesně, snad soubor motivů a pravidel, které, když se dodržují, zabezpečí lepší vzhled. Marketingový odborník by řekl, že umožní lépe komunikovat s klientem…

Jak byste odpověděl na otázku „Proč to, sakra, má být jednotné“? Jednotnost je přece také možno vnímat omezení svobody…

V tomto případě bych si dovolil říct, že předem stanovaná pravidla prostor svobodě naopak dávají.

Máme od vás logomanuál. To zní trochu jako návod k použití. Neznám moc fanoušků návodů. Kdybyste měl uvést jeden důvod, proč manuál číst, jaký by to byl?

Číst se vlastně příliš nemusí, textu není moc, navíc není příliš čtivý. Obrázky a podklady by měly fungovat samy za sebe. 

Máte nějaké profesní vzory?

Aleš Najbrt, Rostislav Vaněk.

Jaký má být podle vás design?

Slovo design je nadužíváno. V úzkém slova smyslu design je kvalitativní, funkční změna. Až někdo vymyslí auto bez kol, bude se jednat o nový design, jinak se jedná spíš o stylistiku. Grafický design (grafický návrh) má být jednoznačný, suverénní a krásný. Neměl by nic předstírat. V architektuře mám raději brutalismus než postmodernu, funkcionalismus než jakýkoliv historizující styl.
T-mobile má lepší logo než Vodafone. Renault vyrábí hezčí auta než VW.

Děkuji za rozhovor.